MARIE JULIA BOLLANSÉE
MARIE JULIA
BOLLANSÉE

SILK

performance to the Absent Audience, 2024
0’57”

with silk floss from Yuki, Japan, raw material for silk spinning and weaving
poncho in sheep’s wool
Marie Julia Bollansée, concept, performance, bodypaint, camera, editing, text
Mit Hendrickx, knitwork
Pablo Bollansée, photograph ‘Silk’
thanks to Masae Suzuki for inviting me on ta trip to Yuki

Mount Fuji, the holy mountain, is watching over the old and rich island of the rising sun. While nowadays Japan gets rapidly ‘americanised’ in some remote villages the craftsmanship of silk spinning and weaving is still passed on from generation to generation. Masae and her friends took me to Yuki, where we attended a presentation on ‘Yuki-tsumugi’, silk production, that lives on there. Silk floss, is spun to silk yarn by hand, is dyed and woven into a precious cloth. I met beautiful Japanese ladies there, proudly wearing their traditional silk kimono. But I preferred to meet the artisans who labour silently day by day to make these royal silk kimono’s. The handiwork of these invisible people is a most spiritual act, a prayer, a service to humankind, the action being more important than the result. To them I dedicate this performance.

performance to the Absent Audience, 2024
0’57”

met zijde-flos uit Yuki, Japan, het ruwe materiaal waaruit zijdedraad gesponnen wordt.
poncho in schapenwol
Marie Julia Bollansée, concept, performance, bodypaint, camera, editing, tekst
Mit Hendrickx, breiwerk
Pablo Bollansée, foto ‘Silk’
dank aan Masae Suzuki, voor de trip naar Yuki

Mount Fuji, de heilige berg, waakt over het oude en rijke eiland van de rijzende zon. Terwijl Japan tegenwoordig snel ‘ver-amerikaniseert’ wordt in sommige afgelegen dorpen het vakmanschap van zijde spinnen en weven nog steeds van generatie op generatie doorgegeven. Masae en haar vrienden namen me mee naar Yuki, waar we een presentatie bijwoonden over ‘Yuki-tsumugi’, zijdeproductie, die daar voortleeft. Zijde-flos wordt met de hand gesponnen tot draad, dan geverfd en geweven op oude weefgetouwen tot een kostbare stof. Ik ontmoette prachtige Japanse dames in Yuki, die fier hun traditionele zijden kimono dragen. Maar ik wilde liever de ambachtslieden ontmoeten die dag in dag uit zwijgend werken om deze koninklijke zijden kimono’s te maken. Het handwerk van deze onzichtbare mensen is een spirituele daad, een gebed, een dienst aan de mensheid, waarbij de handeling belangrijker is dan het resultaat. Aan hen draag ik deze performance op.

|