MARIE JULIA BOLLANSÉE
MARIE JULIA
BOLLANSÉE

ICELAND CONVERSATIONS

Marie Julia Bollansee
street-performance from January 3 until 8, 2020, in Reykjavik and in the neighbourhood
video: 9’09”

Ever since I first heard the saga of the Yggdrasil, long time ago in my youth, I consider Iceland as the homeland of the mythical world-tree. I clearly know that the Edda Sagas date from times past and the myths originate in a spiritual world. But when I came to Iceland, it surprised me hugely that big trees are rather scarce in the genuine Icelandic landscape. It is a rocky island in the sea with geysirs, snow and ice, volcanoes and hot springs. The Mekka for geologists. The trees disapeared, but the landscape IS the myth and it triggers the imagination vigorously.
To prepare the trip, I have read novels of Halldor Kiljan Laxness. ‘Gerpla’ is an interpretation by Laxness of the bloody-minded conquests of the Vikings in the 11th century. In ‘Kristnihald undir Jokli’ (‘Christianity at the foot of the Gletsjer’) a young priest reports on the inexplicable things that happen in the community that lives at the foot of the Snaefellsgletsjer. The same Snaefellsgletsjer that is the entrance to the centre of the Earth for Jules Verne’s professor Otto Lidenbrock, while Stromboli is the exit. ‘Sjalfstett folk’ (‘Independant People’) tells about sheep-farmer’s life in the countryside in the 20th century.
But I am interested in the people who live today in Iceland. I met some of them in Reykjavik and in the neighbourhood. Reykjavik seems to be a thriving place for the Arts; many people I met are artists, or study art, or proudly take care of artistic heritage. During winter the blizzards and the darkness drive everyone inside, where it is warm, light and comfortable. So in Iceland my street-performance mostly happened inside museums and interior spaces. That is where I could meet people, and have much more than a one minute conversation with them. For the video I edited fragments out of the conversations with:
Matthias Petursson, composer and pianist, and Jay Lalondee, student Literature and Icelandic, at Reykjavikur Listasafn Art Museum.
Sigal Simnet, juwel designer, Jacqueline Silva, entrepreneur, and Ivar Josafatsson, marathon-runner, at Kolaportið Flea Market.
Breki Örn Sigurdarson, art-student, and Runar Breki Runarsson, singer, at Icelandic Phallological Museum.
Arnar Hjartarson, art-student, at Asmundur Sveinsson House.
Birgitta Spur, director of Sigurjon Ólafsson Museum and Ólof Boadottir, artist, at the house of the sculptor Sigurjon Ólafsson.
Svarti ‘Alfur, museum-manager, at the Icelandic Punk Museum.
France Williams, Geology- student, at Volcano House.
Ingibjorg Johanna Gunlaugsdottir, director and artist, at SIM, The Association of Icelandic Visual Artists and Residency.
Heimir B Janusarson, gardener and curator, at Holavallagarður cemetary.
Guðný Dora Gestsdottir, director, at Gljufrasteinn Halldor Kiljan Laxness House.
Elisa Bjorg Gudmundsdottir, student Art History and curational research, and Fritz Hendrik IV, artist, at National Gallery of Iceland.
Anais Bollansee, music journalist, at Fluðir Secret Lagoon.

Marie Julia Bollansee
street-performance van 3 tot 8 januari, 2020, in Reykjavik en in de buurt
video: 9’09”

Sinds ik in mijn jeugd lang geleden de saga van de Yggdrasil hoorde vertellen, beschouw ik IJsland als het thuisland van de mythische wereldboom. Ik weet natuurlijk dat de Edda Sagas uit oude tijden stammen en dat de mythen hun oorsprong vinden in een spirituele werkelijkheid. Maar toen ik in IJsland kwam verraste het me toch sterk dat er weinig of geen grote oude bomen te zien zijn in het werkelijke IJslandse landschap. Het is een rots-eiland in de zee met geysers, sneeuw en ijs, vulkanen en warmwaterbronnen. Het Mekka voor geologen! De bomen zijn verdwenen, maar het landschap IS de mythe en het daagt de fantasie extreem uit.
Als voorbereiding op deze reis las ik boeken van Halldor Kiljan Laxness. ‘Gerpla’ is een interpretatie door Laxness van de bloedige veroveringtochten van de Vikingen in de elfde eeuw. In ‘Kristnihald undir Jokli’ (‘Christendom aan de voet van de Gletsjer’) rapporteert een jonge theoloog over de onverklaarbare dingen die gebeuren in de leefgemeenschap aan de voet van de Snaefellsgletsjer. Dezelfde Snaefellsgletsjer die de ingang naar het middelpunt van de Aarde is voor Jules Verne’s professor Otto Lidenbrock, terwijl de Stromboli de uitgang is. ‘Sjalfstett folk’ (‘Onafhankelijke Mensen’) vertelt over het leven van een schaapherder en zijn familie op de boerenbuiten in de vorige eeuw.
Maar ik was geïnteresseerd in de mensen die vandaag in IJsland leven. Ik heb er enkelen ontmoet in Reykjavik en in de buurt van de stad. Reykjavik blijkt een vruchtbare bodem voor Kunst te zijn; verschillende mensen die ik er ontmoette zijn kunstenaars, of studeren kunst, of zijn fiere beheerders van het IJslandse erfgoed. In de winter jagen de stormen en de duisternis iedereen naar binnen, waar het warm, licht en comfortabel is. Dus mijn street- performance in IJsland gebeurde grotendeels in binnenruimten en in musea. Daar kon ik mensen ontmoeten, en meestal veel langer dan een minuut met hen spreken. Voor deze video heb ik fragmenten gemonteerd uit conversaties met:
Matthias Petursson, componist en pianist, en Jay Lalondee, student Literatuur en Ijslands, in Reykjavikur Listasafn Art Museum.
Sigal Simnet, juweel-ontwerper, Jacqueline Silva, ondernemer, and Ivar Josafatsson, marathon-loper, in Kolaportið vlooienmarkt.
Breki Örn Sigurdarson, Kunst-student, en Runar Breki Runarsson, zanger, in Icelandic Phallological Museum.
Arnar Hjartarson, Kunst-student, in Asmundur Sveinsson Museum.
Birgitta Spur, directeur van Sigurjon Ólafsson Museum en Ólof Boadottir, kunstenaar, in het huis van de beeldhouwer Sigurjon Ólafsson.
Svarti ‘Alfur, museum-manager, in het IJslands Punk Museum.
France Williams, Geologie- student, in Volcano House.
Ingibjorg Johanna Gunlaugsdottir, directeur en kunstenaar, in SIM, The Association of Icelandic Visual Artists and Residency.
Heimir B Janusarson, tuinman en curator van Holavallagarður kerkhof.
Guðný Dora Gestsdottir, directeur, in Gljufrasteinn Halldor Kiljan Laxness House.
Elisa Bjorg Gudmundsdottir, student Kunstgeschiedenis en curatorial research, en Fritz Hendrik IV, kunstenaar, in de National Gallery of Iceland.
Anais Bollansee, muziek-journalist, in de Fluðir warmwaterbron.

|